Friday 21 February 2020

Tips Persediaan Umrah Pertama Untuk Wanita


Apabila tiba kesempatan untuk mengerjakan umrah, banyak persediaan dan perancangan yang perlu kita lakukan dari segi mental dan fizikal bagi memastikan ibadah yang dijalankan berjalan dengan lancar dan teratur. Sedikit perkongsian tips buat jemaah wanita yang berhajat untuk membuat umrah tidak lama lagi, semoga bermanfaat.

                                                       
IMAGE: GOOGLE 


1.       Ketahui Tarikh Datang Haid
-          Bukan selalu hadir peluang untuk dapat menunaikan ibadah umrah. Justeru, merancang waktu berangkat ke tanah suci untuk kaum wanita adalah penting supaya waktu dua minggu di Tanah Suci dapat dimanfaatkan sebaiknya untuk beribadah.
-          Sebelum booking pakej umrah kaum wanita perlu memantau tarikh dan rutin datang bulan. Sebagai contoh jika haid habis pada 15 hb maka bolehlah booking pakej untuk berangkat pada 17 hb.

2.       Pakaian Yang Sesuai
-          Dari aspek pakaian pula penting untuk kaum wanita memakai pakaian yang menutup aurat dengan sempurna. Elakkan pakaian yang terlalu nipis mahupun yang terlalu tebal kerana di sana suhu agak tinggi. Pastikan pakaian dari fabrik yang menyerap peluh dan elakkan pakaian yang berwarna – warni serta jarang.


SUIT MAREAM BY SOFIA ELLEN

-          Pemakaian tudung sarung juga digalakkan kerana lebih mudah dan praktikal. Pastikan tudung sarung anda labuh dan selesa dipakai.

ARIANNA INSTANT BY SOFIA ELLEN

-          Pastikan juga untuk membawa stokin kaki dan juga stokin tangan ke sana nanti. Pemakaian stokin kaki adalah penting kerana di sesetengah kawasan berdebu terutamanya di Masjidil Haram yang memerlukan kita menukar stokin. Selain itu, stokin kaki yang tinggi juga dapat melindungi dari aurat kaki terdedah jika jubah yang dipakai terangkat.
-          Stokin tangan juga penting apabila melakukan tawaf dan perlu melambai Hajarul Aswad, hal ini kerana lengan jubah akan menurun dan mendedahkan pangkal tangan. Pemakaian stokin tangan dapat membantu dari terdedah aurat.



3.       Pemakaian Deodoran

-          Isu pemakaian deodorant sering menjadi kemusykilan. Namun, memakai wangi – wangian sebelum berniat ihram adalah dibenarkan. Oleh seeloknya lah kita memakai sedikit untuk menjaga bau badan kita dari mengganggu orang lain.

-          Selepas sahaja berniat ihram, wanita tidak dibenarkan lagi untuk untuk memakai deodorant, minyak angin, minyak wangi dan membasuh tangan dengan sabun bagi tempoh 2 jam.


 Credit: Hijabsheels


No comments:

Post a Comment